Despre Capoeira

Capoeira

In preajma anului 1500, conchistadorii portughezi condusi de exploratorul Pedro Alvares Cabral au ajuns in Brazilia. Una din primele masuri luate de noii veniti a fost aceea de a subjuga populatia bastinasa, indienii brazilieni, in vederea furnizarii pentru portughezi a fortei de munca pentru plantatiile de bumbac si trestie de zahar. Experienta cu aborigenii s-a transformat intr-un fiasco. Acestia fie au murit repede in captivitate, fie au fugit la casele lor din apropiere. Vazand aceasta, portughezii au inceput sa aduca mana de lucru din Africa. De cealalta parte a Atlanticului femeile si barbatii liberi erau prinsi in captivitate, imbarcati pe niste vase de sclavi terifiante si trimisi in voiaje de cosmar, care se terminau, pentru cei mai multi dintre ei, cu sclavie pe viata. Grupurile de emigranti Bantu sunt considerate ca fiind fondatorii Capoeirei. Acestia au adus odata cu debarcarea pe noile taramuri si cultura lor, cultura care nu a fost pastrata prin carti sau prin exponatele de muzeu ci prin inima, sufletul, mintea si corpul practicantilor. Aceasta cultura a fost transmisa de la tata la fiu de-a lungul generatiilor. A inceput cu candomble - o religie, berimbau - un instrument muzical, vatapa - o mancare si multe alte lucruri, care toate la un loc au reprezentau un mod de viata. Multi dintre cei care au reusit sa scape de opresiunea conchistadorilor au fondat localitati independente numite quilombos. Aceste quilombos au o importanta deosebita in dezoltarea capoeirei. Au existat cel putin 10 mari quilombos cu organizatii socio-economice proprii si relatii comerciale cu orasele invecinate. Odata cu sosirea, pe teritoriul Braziliei in anul 1808, a regelui portughez Dom Joao al VI-lea si a intregii sale curti care fugeau de invazia lui Napoleon Bonaparte pe teritoriul Portugaliei, lucrurile s-au schimbat. Noii veniti au inteles, ca o conditie a dominarii populatiei batinase, distrugerea culturii acestora. Capoeira, ca o componenta de baza a traditiei culturale locale, incepuse sa fie persecutata, proces culminand cu scoaterea sa in afara legii in 1892. Practicarea capoeirei a condus la formarea unor grupuri mici dar foarte unite. A format luptatori agili si periculosi. Uneori, pe durata sesiunilor de capoeira practicantii se accidentau, ceea ce nu corespundea cerintelor foarte severe de munca impuse de marii latifundiari. Chiar daca supraveghetorii de pe plantatii si stapanii de sclavi erau mai putin constienti de toate aceste activitati din interiorul comunitatii sclavilor decat erau regele si suita sa de intelectuali, ei totusi si-au dat seama ca ceva "nu miroase a bine".


ITrebuie subliniat faptul ca exista multe alte teorii care au incercat sa explice originea capoeirei. Potrivit unei teorii raspandite, capoeira era un stil de lupta care a luat forma exterioara de dans, pentru a putea fi practicata fara cunostinta stapanilor de sclavi. O alta teorie afirma ca populatia Mucupes din sudul Angolei avea un ritual initiatic prin care fetele deveneau femei, cu ocazia caruia tineri luptatori erau angajati intr-un N'golo sau "dansul zebrelor" ce reprezenta un dans cu caracter razboinic. Potrivit acestei teorii, dansul N'golo era insusi capoeira. Toate aceste teorii au importanta lor aparte atunci cand dorim sa intelegem mitul ce inconjoara aparitia si evolutia filogenetica a capoeirei, insa bazandu-ne pe datele si informatiile pe care le detinem in prezent nu putem afirma ca aceste puncte de vedere sunt niste afirmatii riguroase, conforme cu adevarul istoric. Probabil prin cercetari viitoare, teoria propusa de noi in randurile de mai sus, si anume - Capoeira: o forma de arta aparuta prin combinarea diverselor dansuri si tehnici de lupta de origine africana care s-au dezvoltat pe teritoriul brazilian, in principal in secolul XIX - se va constitui deasemeni intr-o teza depasita.


DCapoeirista (practicantii de Capoeira), cu abilitatile lor de luptatori, cu increderea in sine si pronuntatul caracter de individualitate au degenerat repede in benzi criminale, transformand Capoeira intr-un fenomen negativ. La inceputul secolului XX, in Rio capoeirista erau implicati in diverse ambuscade stradale, hartuiri de persoane si acte criminale. Indiferent de culoarea pielii practicantilor, alb, negru sau "mulatto", acesti luptatori erau experti in lupta cu picioarele (golpes), secerari (rasteiras) si lovituri cu capul (cabecadas) precum si in manuirea armelor ascutite. In localitatea Recife capoeira era asociata cu activitatea principalelor formatii muzicale ale orasului, acestea fiind conduse de catre cei mai puternici capoeirista. Pe durata carnavalelor aceste bande cutreierau orasul iar daca se intalneau cu o banda rivala, intalnirea lor degenera in batai de strada si varsari de sange. In Bahia, capoeirista erau vazuti de asemenea ca niste criminali.


Persecutiile si confruntarile cu politia au continuat. In Rio si Recife aceasta forma de arta s-a stins treptat, ea ramanand prezenta doar in tinutul Bahia. In aceasta perioada si-au facut prezenta figuri legendare, cum au fost temutii luptatori Besouro Cordao-de-Ouro in Bahia, Nascimento Grande in Recife si Manduca da Praia in Rio. Se crede ca Besouro a trait in localitatea Santo Amaro de Purificacao si i-a fost mentor unui alt mare capoeirista pe numele sau Cobrinha Verde. In anul 1932 in Salvador, Mestre Bimba (Manuel dos Reis Machado) a deschis prima scoala de capoeira. El a inceput sa predea conform afirmatiilor sale "stilul regional de lupta din Bahia" cunoscut sub deumirea mai populara de Capoeira Regional, o forma mult mai agresiva si cu o maniera mai rapida de executare a tehnicilor de lupta decat cealalta forma traditionala "Capoeira Angola". In 1941 Mestre Pastinha (Vincente Ferreira Pastinha) a inaugurat prima scoala publica de capoeira, unde maestrul preda forma traditionalista - Capoeira Angola. A devenit cunoscut sub pseudonimul de "filozoful capoeirei" datorita numeroaselor aforisme transmise invataceilor sai si nu numai.


Capoeira a inregistrat o dezvoltare extraordinara pe parcursul ultimilor 50 de ani, fiind acceptata, in cele din urma, de catre opinia publica braziliana. Scoli si competitii de capoeira au aparut peste tot. Anul 1974 a adus mult asteptata si pe deplin meritata recunoastere de sport national al Republicii Brazilia. Acest lucru a condus imediat la infiintarea unui for superior central si anume Federatia Nationala de Capoeira. Care este forma de practicare a capoeirei in zilele noastre? De obicei o sesiune de capoeira incepe prin acordurile specifice realizate de un grup de muzicanti cantand la instrumente cum ar fi berimbau, atabaque, pandeiro si agogo. Muzicantii sunt asezati la baza (pe'da) cercului (roda). In continuarea acestei formatii de cerc sunt dispusi capoeiristas (jucatorii sau practicantii de capoeira), ocupand fie o pozitie inalta, fie o pozitie ghemuita. Muzicantii acompaniati sau nu de jucatori canta instrumental si vocal diverse cantece portugheze. Performerii intra in joc prin dreptul bazei cercului (pe'da roda), deobicei executand o roata laterala ("au" in portugheza). Odata aflati in interiorul cercului cei doi jucatori prezinta o coregrafie mixta de actiuni de lupta non-contact sau (semi-contact) intre cei doi participanti la joc si miscari ritualice de dans, dupa cum deosebim: lovituri de picior joase, inalte sau executate din saritura; piruete, intoarceri, eschive; elemente acrobatice statice (diverse mentineri ale corpului in pozitii care sfideaza legile gravitatiei) si dinamice (rasturnari si salturi inainte/inapoi si lateral cu sau fara intoarceri).


Faima capoeirei a depasit demult granitele Braziliei, admiratori din multe tari lasandu-se fascinati de caracteristicile sale. Capoeira a starnit interes foarte multor persoane din tot atatea motive. Mai intai de toate, frumusetea artei exprimate este una de ordin hipnotic. Capoeira este in acelasi timp un dans si o lupta intre doi combatanti. Ea reprezinta mult mai mult decat o combinatie de elemente acrobatice, tehnici de arte martiale si miscari de dans. Capoeira se descopera pentru cei initiati ca fiind o impletire de ritmuri si melodii captivante, de practici culturale ancestrale, de istorie, cunoastere si civilizatie apartinand celui mai enigmatic continent - Africa - si dezvoltate in mediul unic oferit de spatiul geografic al Braziliei.


Un capoeirista veritabil trebuie sa cunoasca interpretarea orala si instrumentala a cantecelor specifice acestei arte orale unice. Sa fie un maestru al dansului maculele. Sa descopere, sa inteleaga, sa respecte si sa transmita mai departe intregul bagaj de traditii si practici cultrurale care inconjoara fenomenul capoeirei. Un capoeirista poate sa-ti fie dusman dar de cele mai multe ori iti este aliat, un prieten. Un capoeirista este un filozof al vietii. Un capoeirista reprezinta, de fapt, toate acestea la un loc.